Arbejdsmiljø | 27. februar 2021

Tonny Olsen er ny formand i Malerforbundet

Tonny Olsen blev lørdag den 27. februar 2021 valgt som ny forbundsformand. Det skete på en ekstraordinærkonges, der blev afholdt virtuelt.

– Jeg siger tak for tilliden. Nu gælder det om at komme videre og sammen arbejde for et stærkt og selvstændigt forbund til gavn for landets malersvende, autolakerere og skilteteknikere.

Sådan lyder det fra Tonny Olsen, der netop er valgt som ny formand i Malerforbundet.

Kampvalg

To kandidater havde meldt sig til posten som ny formand: Michelle Frese, der er faglig sekretær i Malernes Fagforening Storkøbenhavn og Tonny Olsen, der som næstformand har fungeret som konstitueret formand siden september, hvor Martin B. Hansen fratrådte posten.

Tonny Olsen vandt formandsvalget med flertallet 73 mod 32 stemmer fra forbundets delegerede.

Den ekstraordinære kongres blev afholdt virtuelt på grund af den aktuelle corona-situation. De 105 delegerede fra hele landet kunne derfor følge med i kongressen, begære ordet og afgive stemmer digitalt.

Ny næstformand og forbundssekretær

Udover forbundsformand skulle der vælges ny næstformand og forbundssekretær. Jesper Carl, der har været faglig sekretær i Malernes Fagforening Storkøbenhavn, blev valgt som ny forbundssekretær i Malerforbundet. Rasmus Juul blev valgt som næstformand. Han har hidtil været næstformand i Malernes Fagforening Midtjylland. Begge blev valgt uden modkandidater.

– Jeg glæder mig til at høre fra de tillidsvalgte ude i landet, hvordan jeres virkelighed er og hvad vi kan gøre for jer, lyder det blandt andet fra den nye næstformand Rasmus Juul, der især vil slå et slag for organiseringen i forbundet.