Løn | 11. september 2020

Lokalaftaler: Majbritt og Tommy forhandler på kollegaernes vegne

Lokalaftaler er med til at forbedre løn- og arbejdsvikår for dig og dine kollegaer. Læs om Tommy og Majbritts erfaringer med at forhandle med mester, og få nogle gode råd med på vejen.

En julebonus på fem kroner per arbejdstime er blot én af de forbedringer, Majbritt Nikolajsen og Tommy Lauritsen har forhandlet hjem i lokalaftalen, der kommer alle kollegaerne til gode.

– Det er ikke svært at få en aftale i hus, men det kræver tid, forklarer malersvend og tillidsmand Tommy Lauritsen fra Malerfirmaet Hansen & Mortensen i Ikast.

Sammen med kollegaen Majbritt Nikolajsen har han netop forhandlet en ny lokalaftale hjem til kollegaerne. Aftalen indeholder blandt andet en julebonus på fem kroner for hver præsteret time.

Mens Tommy Lauritsen er en garvet forhandler med godt 15 år som tillidsmand i firmaet, var det første gang, Majbritt Nikolajsen skulle lægge arm med mestrene om en ny lokalaftale.

– Det var slet ikke slemt at skulle forhandle med vores mestre. De var faktisk meget imødekommende og der en okay stemning i forhandlingerne. Nu har jeg jo ikke prøvet det før, men jeg er overrasket over, hvor godt det gik. Men nu har jeg jo også en garvet gut med, siger Majbritt Nikolajsen.

Hun er formand i kollegaernes værkstedsklub. Og det var i klubben, der blev taget de første skridt til forhandlingerne.

For det hele starter og slutter med kollegaerne.

Alle får mulighed for at bidrage

Tommy: – Vi gør det altid på den måde, at vi indkalder kollegaerne til et møde, hvor de kan komme med forslag. Denne gang skrev vi ud til dem på Facebook og mail. På grund af coronaen kunne vi nemlig ikke afholde et fysisk møde.

Majbritt: – Vi bad om folks input til, hvad vi skulle have med ind til forhandlingerne med mestrene. Det er vigtigt, alle får mulighed til at bidrage. Vi mødtes derefter i bestyrelsen, hvor vi gik alle forslagene igennem, som vi samlede sammen.

Kollegaernes forslag blev drøftet i bestyrelsen, og de forslag, der blev vurderet til at være mulige og rimelige, blev fremlagt for de to mestre, og så gik forhandlingerne for alvor i gang. Her er det vigtigt at have argumenterne i orden, understreger Tommy Lauritzen:

– Når man har været med i så mange år som jeg, gør det, at man ofte kan forfalde til de samme argumenter. Derfor er det godt, at der kommer nye kræfter med til forhandlingsbordet, som I vores tilfælde, hvor Majbritt er nyvalgt klubformand.

Majbritt: -Tommy har været en god sparringspartner at læne sig op ad. Det er bare komme med det, man har med. Og så få en god dialog. Og selvfølgelig kommer de med et modspil, og så tager man den derfra. Og man står stærk med kollegaernes opbakning.

Tommy: – For det meste går vi efter det økonomiske. Folk vil jo altid gerne have mere i lønningsposen, men man kan jo også kigge på de bløde værdier.

De endte med en lokalaftale, der strækker sig 2 år og 5 måneder frem. Grunden til lige nøjagtig denne tidsramme, er at, den ene af mestrene går på pension.

Kommer alle til gode

Og kollegerne i firmaet, hvor cirka halvdelen går på akkord, er godt tilfredse med resultatet.

Tommy: – Det gode ved denne aftale er, at denne bonus på fem kroner kommer alle til gode. Både dem på timeløn og dem på akkord. For normalt når du går på akkord, så tjener du din egen løn, så akkordsvendene får ikke noget ud af hvis vi forhandler en timeløn på 190 kroner. Det er de ligeglade med, hvis de tjener 200 kroner i gennemsnit. Men ved denne bonus, så får de også en femmer oveni de 200 kroner.

– Derudover har vi forhandlet os frem til en garantiløn i akkorden på 170,00 kroner, hvilket næsten svarer til vores normale timeløn på 177,50. Sammen med de 1,9 procent vi fik ekstra på vores pension ved sidste års forhandlinger, er der en generel tilfredshed med de klubaftaler vi har opnået.

Læs guiden om at lave lokalaftaler i næste nummer af Fagbladet Maleren, der udkommer 21. september 2020.