Arbejdsmiljø | 26. maj 2020

En skændsel: Danske Malermestre bruger corona som undskyldning for at hente billig arbejdskraft fra udlandet

Debatindlæg af Carsten Munkholm, formand for Malernes Fagforening Nordjylland

Hvor er det dog nemt at give skylden på de arbejdsløse og corona! Det er netop det, Danske Malermestre gør, når de går ud og proklamerer i en pressemeddelelse, at ’malersvendene vil ikke arbejde – derfor må vi hyre vikarer fra udlandet’. Fy for satan, siger jeg bare.

Ikke nok med, at man fra mestrenes side gang på gang blæser på danske løn- og arbejdsvilkår, som vi desværre ofte oplever, når der bliver hentet vikar-malere ind fra udlandet, så synker de simpelthen så lavt, at de bruger danske malersvendes ”manglende incitament til at arbejde” som undskyldning. Dét er en skændsel for vores fag.

Danske Malermestre klandrer de arbejdsløse svende for bevidst at fravælge at arbejde under coronakrisen, og sørgeligt nok, bliver det i BT fremført som om, det er sandheden.

Få styr på forholdene, inden I klynker

Det kommer nu ikke bag på mig, at man skal høre de udmeldinger fra Danske Malermestre. For det er den samme sang, de altid kommer med. Men vi er godt trætte at den gamle melodi. For mon ikke arbejdsgivere, der formår at tilbyde svendene en ordentlig arbejdsplads med et sikkert arbejdsmiljø, minimal nedslidning og en anstændig løn, stadig kan finde de medarbejdere de har behov for?

Vi ved, at der findes ordentlige mestre med respekt for faget – og dem vil vores medlemmer hellere end gerne arbejde for. Desværre har vi også oplevet, at mange svende har været udsat for meget kritisable forhold under blandt andet corona-krisen med manglende håndsprit, afstand til andre håndværkere osv. En ny rundspørge, lavet blandt Malerforbundets medlemmer viser, at 38 procent af de 832 respondenter har været bekymrede for at gå på arbejde under coronakrisen.  Det skyldes blandt andet manglende værnemidler og tiltag fra mesters side. Så kære mestre: stram op på arbejdsvilkårene og få styr på sikkerheden – så skal I nok kunne tiltrække den nødvendige arbejdskraft.

Slå stillingerne op

Derudover undrer det mig meget, at Danske Malermestre i deres pressemeddelelse kommer med denne meget generaliserende udmelding om svendene, ’der ikke vil arbejde.’

Dén påstand vil jeg gerne se nærmere underbygget. Den pågældende malermester, der klager over, at ingen svende vil arbejde for ham, burde jo nok starte med at slå stillingen op på Jobnet, hvor vores arbejdsløse medlemmer først og fremmest leder efter job, inden han farer til tasterne.

Det burde jo være lige til: Hvis ledige malersvende skal have pligt til at søge alle ledige stillinger, så burde alle Malermestrene også have pligt til at slå alle ledige jobs op på de reglementerede steder.

På Jobnet er der lige nu 9 opslåede stillinger i Nordjylland, langt de fleste er vikarjobs, der er kun én opslået stilling fra en virksomhed i Danske Malermestre.  Så hvis Danske Malermestre har så mange ubesatte jobs, så start med at bruge Jobnet. Men så har de jo ikke længere en undskyldning for at hente billig arbejdskraft fra udlandet. Og det er nok nærmere dér, skoen trykker for dem.